Perfektion

Jag förstår inte varför så många unga människor har dåligt självförtroende (främst tjejer). Är det för att man har en press att se "bäst" ut? Vi tjejer är ju också så otroligt bra på att snacka skit om varandra och säga elaka saker. Det stämmer nog det där om att killar går på fysiskt  medans tjejer gör illa psykiskt. 
Men om man tänker efter, det kommer  alltid att finnas någon annan som ser bättre ut än just du. Man vill alltid ha det som man inte kan få. Kurviga tjejer vill vara raka och raka kurviga, man vill ha en annan ögonfärg, större läppar och så vidare. Man har kommit på så många saker så som skönhetsingrepp och plastikoperationer, själv tror jag inte på att man kan göra en människa felfri. Jag har läst en del om sminkets historia och det är sjukt var vi kladdar i ansiktet bara för att se bra ut. Det är nästan som att vissa människor är villiga att dö bara för att se bra ut. På 1700-talet innehöll en del smink arsenik. Kemister och läkare varnade för hälsorisken. I dagens läge varnar hudterapeuter och läkare för mineralolja som är en mycket förekommande ingrediens i såväl smink som hudprodukter. Ni kan läsa mitt arbete om smink som jag lagt upp om ni vill veta mer om mineralolja.
Och inte nog med det alla vill ha en  "perfekt kropp". Visst att man är noga med hälsan men när man börjar opperera sin kropp för att bli "någon annan" går man inte över gränsen då? Jag är inte emot att man måste göra ingrepp för att det kan påverka hälsan eller efter någon form utav olycka.
Det har också stått en del om att man i framtiden kommer kunna skapa det perfekta barnet genom att man kommer ha kunskap om hur man manipulerar en gen. Det tycker jag personligen är fel och jag tror att det kan leda till stor osäkerhet för barnet som man "designat".

Att smycka sin kropp (smink, kläder, hår, piercings m.m) ser inte jag någonting fel i. Men att helt ändra sitt utsende i en operation och bli en helt annan människa är jag emot.

Vad tycker ni? Och vad är egentligen perfekt? Är det rätt eller fel med genmanulipation?


Kommentarer
Postat av: marie

bra skrivet. jo jag håller med dig. man ska vara nöjd med den man är. fast ändå är jag för läppförstoring. om man är missnöjd och vill få lite fylligare läppar. men endast det! sen när man blir äldre är jag för brösten. vem vill gå med hängbröst? inte jag! :P och även rynkor när man blir äldre!

2008-01-15 @ 21:32:01
URL: http://marie88.blogg.se
Postat av: Hanna

Jag har ingenting emot ämnen som får läpparna att svälla (för tillfället) som plump gloss. Men att spruta in fett och stoppa in inlägg är jag inte för, såvida det inte är nödvändigt (efter någon olycka osv). Haha, jag vill inte heller ha hängbröst för den delen. Åldrandet är vackert :)

2008-01-15 @ 22:34:11
URL: http://hannastark.blogg.se
Postat av: Emelie

Har för mig att plump gloss kan få läpparna att spricka ?

2008-01-18 @ 10:11:28
URL: http://Wiljestark.blogg.se
Postat av: Hanna

Jo, det kan dom :P

2008-01-18 @ 16:14:29
URL: http://hannastark.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0